POLSKIE SHORTY NA MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH – PODSUMOWANIE 2022 ROKU
Miniony rok był czasem powolnego powrotu do festiwalowej normalności. Organizatorzy robili co mogli, by wydarzenia odbyły się w formie sprzed pandemii. To między innymi dzięki ich staraniom polskie fabularne filmy krótkometrażowe trafiły do publiczności na całym świecie, a także miały szansę zdobyć kolejne nagrody. Tym wszystkim dzielimy się w naszym corocznym podsumowaniu, do którego lektury serdecznie zapraszamy.
Nasze krótkometrażowe fabuły można było zobaczyć na ponad 150 międzynarodowych festiwalach. W programach filmowych imprez polskie produkcje pojawiły się ponad 200 razy, w tym aż 170 z nich prezentowanych było w sekcjach konkursowych.
Filmem, który otrzymał w tym roku najwięcej zaproszeń na ważne międzynarodowe festiwale był „Diabeł” Jana Bujnowskiego. Film był pokazywany na 20 festiwalach. Na drugiej pozycji z 19 pokazami znalazł się "Marzenia samotnych ludzi" Marka Leszczewskiego, a na kolejnych „Stagnant” Konrada Kultysa i „Tramwaj” Bartosza Reetza oraz „Dzień matki” Patryka Kaflowskiego. Selekcjonerzy międzynarodowych imprez często doceniali też „Samogłów” Jana Prysaka, „The Hero” Mileny Dutkowskiej, „Warzywa i owoce” Macieja Jankowskiego, „Ostatnie dni lata” Klaudii Kęski, „Wyraj” Agnieszki Nowosielskiej oraz „Swobodę” Joanny Rożniak.
170 pokazów pozakonkursowych przyniosło ponad 20 nagród dla krótkich fabuł. Filmem, który otrzymał ich najwięcej jest „Stagnant”. Kilka razy nagradzano też „Diabła”, „Tramwaj”, "Marzenie samotnych ludzi" „Ostatnie dni lata” oraz „Samogłowa”.
Na początku roku wciąż na kilku festiwalach można było zobaczyć przebój 2021 roku, czyli „Dalej jest dzień”. Film Damiana Kocura został uznany najlepszym filmem krótkometrażowym na austriacko-węgierskim Blue Danube Film Festival. Już w lutym krótka fabuła Konrada Kultysa zachwyciła jury wenezuelskiego festiwalu Manuel Trujillo Duran. Film otrzymał główną nagrodę, doceniono również rolę Igora Kowalunasa. W podobnym czasie film Jakuba Prysaka został nagrodzony PAG Jury Award podczas Trieste Film Festival.
Jednak najważniejszym wydarzeniem filmowym w Polsce na początku roku była nominacja do Oscara dla krótkometrażowej „Sukienki” Tadeusza Łysiaka. Chwilę wcześniej produkcja została uhonorowana nagrodą dla Najlepszego Fabularnego Filmu Krótkometrażowego podczas Brussels Independent Film Festival.
Nie sposób stworzyć podsumowania 2022 roku, w którym nie pada słowo „wojna”. Polskie środowisko filmowe wsparło swoich sąsiadów nie tylko finansowo, ale również poprzez organizację różnego rodzaju wydarzeń okołofilmowych. W marcu odbyło się sporo inicjatyw poświęconych właśnie kinu ukraińskiemu. Różnego rodzaju akcje były kontynuowane przez kolejne miesiące.
W kwietniu polskie fabuły przywiozły kilka nagród. Doceniono m.in. „Stagnanta”, który okazał się najlepszym filmem na francuskim ÉCU The European Independent Film Festival czy „The Hero”. Film Mileny Dutkowskiej wyprodukowany w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu wschodnioeuropejskiego ufundowaną przez miasto Selb o wartości 1 500 Euro podczas 45. edycji Grenzland-Filmtage Selb w Niemczech.
W maju dowiedzieliśmy się, że krótkometrażowy film Macieja Jankowskiego ze Szkoły Filmowej w Łodzi jako jedyna polska produkcja znalazł się na shortliście prestiżowych nagród Yugo BAFTA Student Film Awards 2022 w kategorii Film Fabularny.
Wakacje zaczęły się dobrze dla filmu Klaudii Kęskiej, który otrzymał nagrodę dla najlepszej fabuły podczas 3. edycji Morocco Shorts International Film Festival. Z kolei krótkometrażówka Jakuba Prysaka została uhonorowana przez międzynarodowe jury portugalskiego festiwalu FEST-New Directors, New Films. To nie ostatnia nagroda dla tego filmu. Miesiąc później „Samogłów” otrzymał Grand Prix podczas Tbilisi International Student Film Festival.
W lipcu nagrodzono również czarno-białą fabułę Bartosza Reetza. „Tramwaj” otrzymała specjalną nagrodę podczas Dea Open Air International Film Festival w Tiranie. Sierpień okazał się szczęśliwy dla Joanny Różniak. Zrealizowana przez reżyserkę „Swoboda” wróciła z 5. edycji Beach Film Festival w Macedonii Północnej ze specjalną nagrodą dla najlepszego krótkometrażowego filmu studenckiego.
Powrót do szkoły okazał się łaskawy dla „Stagnanta”. Film otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu z państw Grupy Wyszehradzkiej podczas XVIII BuSho Film Festival. Ta nagroda była zwiastunem znakomitego października.
Krótkometrażowa fabuła Klaudii Kęski została doceniona przez publiczność 63. International Film Festival BRNO16. Film Konrada Kultysa został uznany najlepszym filmem krótkometrażowym Gáldar International Film Festival, a film Bartosza Reetza otrzymał podobną nagrodę na Firm Film Festival.
Nie tylko początek roku przyniósł Damianowi Kocurowi nagrodę. Jego „Dalej jest dzień” zachwyciło jury hiszpańskiego festiwalu Filmets Badalona, które uznało go najlepszym filmem edycji.
W grudniu sporo się zaczęło dziać wokół krótkiej fabuły Jana Bujnowskiego. „Diabeł” został zaproszony do Clermont Ferrand, a chwilę wcześniej zachwycił jury francuskiego Poitiers Film Festival i otrzymała aż dwie nagrody. Krótka produkcja z łódzkiej szkoły filmowej została uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury oraz Nagrodą Manifest.
Pod koniec roku po raz kolejny hiszpański festiwal nagrodził Bartosza Reetza. Tym razem jego „Tramwaj” zauroczył jurorów Cinemistica Film Festival. W tym samym czasie doceniono „Wyraj”. Krótka fabuła autorstwa Agnieszki Nowosielskiej została wyróżniona podczas International Amity Short Film Festival.
Jak widać krótkich polskich fabuł nie brakowało na wielu bardzo ważnych międzynarodowych festiwalach. Jednak filmy w programach, to nie jedyny polski akcent na tego typu wydarzeniach. Nasza reprezentacja była obecna na wydarzeniach branżowych. Tradycyjnie nie zabrakło nas na Clermont Ferrand. Obecność polskich filmów w festiwalu i targach była przygotowana i koordynowana przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
LISTA NAGRÓD DLA POLSKICH FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH W 2022 ROKU*
Dalej jest dzień, reż. Damian Kocur
5th Blue Danube Film Festival, Austria,Węgry, 2022 - Best Short Film
48th edition of the FILMETS Badalona Film Festival, Hiszpania, 2022 - Venus of Badalona for Best Film
Diabeł, reż. Jan Bujnowski
45th Poitiers Film Festival, Francja, 2022 - Jury’s Special Prize, Manifest Prize
14. Glimpses of Europe, Scanorama, 2022, Litwa, 2022 - Special Mention
Kamień, reż. Bartosz Kozera
Marrakech Short Film Festival, Maroko, 2022 - Best International Film
Marzenia sennych ludzi, reż. Marek Leszczewski
Bayamon International Film Festival, 2022, Puerto Rico, 2022 - Best Short Film
Kuala Lumpur International Film Festival in the Sky, 2022, Malezja, 2022 - Honorable Mention
Veracruz Itinerant Film Festival, 2022, Meksyk, 2022 - Best Student Short Film
Vertigo Film Fest - Milano International Short Film Festival, 2022, Włochy, 2022 - Best Movie Award, Best Cinematography
Na żywo, reż. Mara Tamkovich
Chicago International Film Festival, 2022, USA, 2022 - Silver Hugo Awards
Noc za dnia, reż. Katarzyna Sikorska
Seguin Film & Arts Festival, 2022, USA, 2022 - Honorable Mention in the Student Category
Black Cat Award International Film Festival, 2022, Boliwia, 2022 - Best Short Film Award Historical Drama For Students
Ostatnie dni lata, reż. Klaudia Kęska
Women's International Film Festival, 2022, Nigeria, 2022 - Best Original Score Award
3. Morocco Shorts International Film Festival, 2022, Maroko, 2022 Best Fiction Film
63rd International Film Festival BRNO16, Czechy, 2022 - Audience Award
Samogłów, reż. Jakub Prysak
33rd Trieste Film Festival, 2022, Włochy, 2022 PAG Jury Award
18th FEST - New Directors | New Films Festival 2022, Portugalia, 2022 NEXXT – Academic Competition
Tbilisi International Student Film Festival, 2022, Gruzja, 2022 - Grand Prix
Stagnant, reż. Konrad Kultys
XII Festiwal Pielagos en Corto, 2022, Hiszpania, - Best Director, Best Screenplay
16th Manuel Trujillo Durán National and International Short Film Festival, 2022, Wenezuela, 2022 - Best film, Best actor
ÉCU The European Independent Film Festival, 2022, Francja, 2022 - Best Student Film
18th BuSho Film Festival 2022, Węgry, 2022 - Best Visegrad Short
disABILITY Film Festival, Leuven, Belgia 2022 – Best Film, Audience Award
10th Gáldar International Film Festival 2022, Hiszpania, 2022 - Best Short Film
Sukienka, reż. Tadeusz Łysiak
Brussels International Independent Film Festival , 2022, Belgia, 2022 - Best Narrative Short Film
Swoboda, reż. Joanna Różniak
5. Beach Film Festival, 2022, Północna Macedonia, 2022 - Special Mention for Student Film
The Hero, reż. Milena Dutkowska
45th Internationale Grenzland-Filmtage, 2022, Niemcy, 2022 - Jury film award "Eastern European Film"
62nd ZLÍN FILM FESTIVAL International Film Festival for Children and Youth, 2022, Czechy, 2022 - Jury Award in the Live-Action Category
Tramwaj, reż. Bartosz Reetz
Cinalfama Film Awards, 2022, Portugalia - Best Film, Best Actress
VI Firm Film Festival, 2022, Hiszpania, - Best Short Fiction
9. DEA OPEN AIR International Film Festival, 2022, Albania, 2022 - The Media Award (Special Prize)
Worcester Film Festival, 2022, Wielka Brytania, 2022 - Honorable Mention for Best Director
Cinemistica Film Festival, 2022, Hiszpania, 2022 - El Refugio Award
16. Prvi kadar, 2022, Bośnia i Hercegowina, 2022 - First Frame Awards
Warzywa i owoce, reż. Agnieszka Nowosielska
Torino Underground Cinefest, Włochy, 2022 - Best Short Film
Wyraj, reż. Agnieszka Nowosielska
5th International Amity Short Film Festival, Turcja, 2022 - Special Mention
*dane zgromadzone na postawie informacji nadsyłanych przez producentów, filmowców i organizatorów festiwali do redakcji Polish Shorts. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich filmów krótkometrażowych, które nie zostały uwzględnione w tym zestawieniu, prosimy o przesłanie informacji na adres: magdalena.walo@kff.com.pl