POLSCY ZWYCIĘZCY 58. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

W sobotę, 2 czerwca w wypełnionej po brzegi sali kina Kijów.Centrum poznaliśmy laureatów 58. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w 6 krakowskich kinach. Wśród nagrodzonych znalazły się też polskie filmy.

W uroczystości, którą poprowadził dobrze znany krakowianom dziennikarz i prezenter, Brian Scott, udział wzięli Radosław Śmigulski, Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz filmowcy i miłośnicy kina z całego świata.

Niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego okazał się głośny film “Over the Limit”, w reżyserii dostrzeżonej przez magazyn Variety, Marty Prus. Otrzymał Srebrny Róg za najlepszy pełnometrażowy film w Międzynarodowym konkursie dokumentalnym oraz Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego w Konkursie polskim. Film o wybitnej rosyjskiej gimnatyczce Margaricie Mamun, a także o emocjonalnych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu, otrzymał także nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, nagrodę pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowaną przez Coloroffon Film oraz nagrodę w plebiscycie publiczności.

Srebrne Smoki to nagrody przyznawane najlepszym filmom krótkometrażowym reprezentującym wszystkie filmowe gatunki konkursu. Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny został nagrodzony Michał Hytroś za film “Siostry” (Polska). Film otrzymał także wyróżnienie honorowe w Konkursie polskim.

Złotego Lajkonika w Konkursie polskim otrzymał film “Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Polska). Jury pod przewodnictwem Tadeusza Sobolewskiego doceniło film “za opowieść o intymnej rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom. Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest bezwarunkowa”.

Najlepszym polskim filmem animowanym został “III” Marty Pajek (Polska). To drugi Srebrny Lajkonik w karierze artystki. Reżyserka po dwóch latach powróciła do koncepcji figury niemożliwej, która tym razem w zmysłowy i pełen erotyzmu sposób ilustruje relacje damsko-męskie.

Nagrodę dla najlepszego polskiego krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał “za trafną, komediową próbę spuentowania szaleństwa współczesnego świata” Maciej Kawalski za film “Atlas” (Polska).

Wyróżnienie honorowe w konkursie polskim, oprócz filmu “Siostry” Michała Hytrosia, otrzymał ubiegłoroczny laureat, Damian Kocur, za film “1410”.

Po raz trzeci ważną częścią Krakowskiego Festiwalu Filmowego była sekcja DOC LAB POLAND w ramach KFF Industry – programu wydarzeń branżowych. Wręczono nagrody dla dokumentów w fazie developmentu oraz na etapie postprodukcji.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej.