LIPIEC NA FESTIWALACH

W letnich miesiącach odbywa się nieco mniej festiwali niż jesienią, czy wiosną. Niemniej jednak w lipcu ponad 20 polskich krótkich metraży wyświetlonych będzie w ponad 50 pokazach na niemal 20 festiwalach zagranicznych.

Jeszcze w czerwcu rozpoczął się bułgarski festiwal In the Palace, w którego sekcji konkursowej wzięło udział aż pięć polskich filmów: „Źle nam z oczu patrzy” Arka Biedrzyckiego, „Taki pejzaż” Jagody Szelc, „Wydech” Macieja Wiktora, „Prawdziwy miód” Sławomira Witka oraz „Niewidzialne” Zofii Pręgowskiej. „Taki pejzaż” i „Niewidzialne” znalazły się w gronie laureatów festiwalu.

W pierwszej połowie miesiąca sześć polskich krótkich metraży pokazanych zostanie w sekcjach konkursowych dwóch włoskich festiwali. W konkursie odbywającego się w Trieście festiwalu ShorTS wyświetlone zostaną „under_construction” Marcina Wojciechowskiego oraz „Las cieni” Andrzeja Cichockiego. O nagrody festiwalu Euganea, organizowanego w Padwie, powalczą „Ojcze masz” Kacpra Lisowskiego, „Łaźnia” Tomka Duckiego, „Nóż w wozie” Vity Marii Drygas oraz „The Brick” zrealizowany przez grupę reżyserów z Birmy.

Polskie produkcje będą też obecne na włoskich festiwalach pod koniec lipca. Do konkursu festiwalu Lago zakwalifikowało się aż pięć polskich obrazów: „Do serca Twego” Ewy Borysewicz, „Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek” Karoliny Specht, „Opowieść o lesie” Katarzyny Melnyk, „Serca dwa” Katarzyny Warzechy oraz „Wanda” Zuzanny Karpińskiej. Ponadto, „Obiekt” Pauliny Skibińskiej weźmie udział w konkursie festiwalu Filmcaravan, a „Fragmenty” Agi Woszczyńskiej – w konkursie festiwalu Montefeltro.

Na festiwalach po drugiej stronie Atlantyku również będzie można obejrzeć całkiem liczną reprezentację polskiego krótkiego metrażu. Trzy fabuły wyprodukowane prze Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach wyświetlane będą w ramach kalifornijskiego festiwalu Big Sur: „Afekt” Małgorzaty Suwały, „W stronę” Alexa Casianova i „Las cieni”. W Kanadzie, na festiwalu filmów dokumentalnych RIDM o nagrody powalczą „Miejsce” Julii Popławskiej i „Obiekt”. „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego i "Obiekt"  pokazane zostaną natomiast w Meksyku, w ramach Festiwalu Filmowego w Guanajuato

W południowej części kontynentu amerykańskiego polskie filmy zaproszono do programów festiwali Anima Mundi w Brazylii i Cinefiesta w Portoryko. Widzowie pierwszego z nich obejrzeć będą mogli „Niebieski pokój” Tomasza Siwińskiego i „Do serca Twego”. W konkursie drugiego o nagrody powalczą „Śmiech w ciemności” Marty Treli, „Gorzko!” Michała Wawrzeckiego i „Jedyne wyjście” Piotra Domalewskiego.

Po kilka polskich krótkich metraży zakwalifikowało się do sekcji konkursowych festiwali Golden Apricot w Armenii i Parnu w Estonii. W Armenii wyświetlone zostaną „Pieśń pasterza” Vahrama Mkhitaryana, „Fragmenty” i „Jedyne wyjście”. Estońska publiczność będzie miała okazję zobaczyć „Superjednostkę” Teresy Czepiec, „Miejsce”, „Pieśń pasterza” i „Niewidzialne”.

Na Bałkanach natomiast o festiwalowe laury powalczą „Gównojady” Agaty Wojcierowskiej – na festiwalu Basta Fest w Serbii; „Superjednotka” – na Supertar w Chorwacji i „Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek” – na Kratkofilu w Bośni i Hercegowinie.

W lipcu odbędą się też dwa pokazy specjalne polskich krótkich metraży. Na program tegorocznej Panoramy Polskiej w Vila do Conde złożyły się:  „Rwetes” Kuby Czekaja, „But she’s nice” Tomka Pilarskiego, „Fragmenty”, „under_construction” i „Obiekt”. W ramach Letniej Szkoły Filmowej w czeskim mieście Uherskie Hradiste zaplanowano pokaz sześciu polskich tytułów: „Zabicia Ciotki” Mateusza Głowackiego, „Łaźni”, „Do serca Twego”, „Nieprawdopodobnie elastycznego człowieka”, „Fragmentów” i „But she’s nice”.

Warto wspomnieć, że w lipcu bardzo liczną reprezentację polskiego kina krótkometrażowego obejrzeć będą mogli widzowie festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty oraz poznańskiego Animatora.