POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE W SHORT FILM CORNER
13 maja rozpoczął się Festiwal Filmowy w Cannes. W tym roku w ramach towarzyszących festiwalowi targów filmowych Short Film Corner zobaczyć będzie można dwadzieścia siedem polskich filmów krótkometrażowych.
http://polishshorts.pl/en/films/1214/Polski krótki metraż na Festiwalu w Cannes obecny jest od wielu lat. Niemalże co roku mamy swojego reprezentanta w konkursach lub sekcjach towarzyszących programowi głównemu, wspominając choćby „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza czy „Fragmenty” Agi Woszczyńskiej w sekcji Quinzaine des réalisateurs, „Olenę” Elżbiety Benkowskiej walczącą o Złotą Palmę w konkursie krótkim, czy animowane „Danse Macabre” Małgorzaty Rżanek w studenckim konkursie Cinéfondation i „Niebieski pokój” Tomasza Siwińskiego w Semaine de la Critique. Od 2007 roku dzięki współpracy jaką Krakowska Fundacja Filmowa nawiązała z Short Film Corner, nie brakuje także krótkich metraży w branżowej sekcji festiwalu.
Short Film Corner to targi filmu krótkometrażowego, odbywające się równolegle z Festiwalem Filmowym w Cannes. Targi te są jedną z najważniejszych imprez branżowych na świecie skupiających duże środowisko profesjonalistów związanych z filmem krótkometrażowym. Akredytowani goście odwiedzający targi przez 10 festiwalowych dni mają szansę zapoznać się z filmami umieszczonymi w katalogu oraz w wideotece targowej, otrzymać materiały dotyczące filmów oraz spotkać się z producentami czy przedstawicielami poszczególnych produkcji. Filmy promowane są bezpośrednio na miejscu oraz w Internecie.
W katalogu Short Film Corner co roku prezentowane są polskie filmy krótkometrażowe ujęte w spójny program POLISH SHORTS w formie osobnej zakładki w katalogu targów w gronie około trzydziestu podobnych programów przygotowanych przez instytucje promujące filmy za granicą. Osobne sekcje w targach mają także Studio Munka oraz PWSFTviT w Łodzi, które prezentują tam swoje najświeższe i najciekawsze produkcje.
W programie POLISH SHORTS w 2015 roku znalazło się czternaście tytułów. Są wśród nich zarówno filmy pokazywane już na festiwalach filmowych, jak dokumentalna, wielokrotnie nagradzana „Superjednostka” w reżyserii Teresy Czepiec, czy „Miejsce” Julii Popławskiej, jak i filmy, które dopiero rozpoczynają swoją festiwalową drogę, jak „Ameryka” Aleksandry Terpińskiej, której światowa premiera odbędzie się na 55. Krakowskim Festiwalu Filmowym, czy animowane „Nie trać głowy” Karoliny Specht, które premierowo pokazane zostanie w Konkursie Studenckim Festiwalu w Annecy.
Wśród fabuł i animacji przeważają produkcje szkolne. I tak PWSFTviT w Łodzi reprezentują animowane „Płoty” Natalii Krawczuk, „Nie trać głowy” i „Dokument” Marcina Podolca oraz fabularne „Thumbs up” Stefana Łazarskiego. Cztery inne tytuły: „Chwila” Piotra Domalewskiego, „Dupek” Krzysztofa Komandera, „Rwetes” Jakuba Czekaja i „Ameryka” wyprodukowane zostały przez Wydział Radia i Telewizji Uniwesytetu Śląskiego w Katowicach. W programie Polish Shorts 2015 znalazły się też dwie profesjonalne animacje: wykonane w technice stop-motion „Druciane oprawki” Bartosza Kędzierskiego oraz „Macierz” Sławomira Shuty i Tomasza Bochniaka.
W programie Best of Lodz Film School pokazanych zostanie siedem filmów dyplomowych: komediowy „Kac” Macieja Buchwalda, dokumentalne „To byłoby coś pięknego” Anny Morawiec i „Spacer” Jagody Szelc, „Maja” Jakuba Michnikowskiego, „Taka nasza gra” Katarzyny Lesisz, „Perfect killing” Juliana A.Ch. Kernbacha i Antonio Galdameza oraz animacja „Zdobywcy trójkątnego kosmosu” Alicji Błasczyńskiej.
Studio Munka w swoim programie zaprezentuje trzy dokumenty - „21 dni” Damiana Kocura oraz zdobywające liczne nagrody „Punkt wyjścia” Michała Szcześniaka i „Obiekt” Pauliny Skibińskiej; dwie fabuły – „Oczy mojego ojca” Bartosza Blaschke i „Mały palec” Tomasza Cichonia oraz animowane „Kreatury” Tessy Moult-Milewskiej.