PODSUMOWANIE ROKU 2024, CZYLI POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE NA ZAGRANICZNYCH FESTIWALACH
Rok 2024 dobiegł końca, a wraz z nim liczne festiwale filmowe, na których mogliśmy podziwiać polskie produkcje. Jak zawsze zachwycały one wysokim poziomem, oferując unikatowe tematy, niepowtarzalne wykonanie i niezapomniane wrażenia po seansie. Nie zabrakło wzruszających historii, trzymających w napięciu fabuł oraz opowieści bawiących swoją przewrotnością. Słowem – wszystko po staremu, czyli na najwyższym poziomie. Zapraszamy na coroczne podsumowanie!
W ciągu ostatnich 12 miesięcy, polskie produkcje fabularne były przedstawiane na całym świecie ponad 170 razy! Najczęściej na wielkim ekranie gościło ,,Martwe Małżeństwo” Michała Toczka, które zostało wyświetlone aż 19 razy. Na drugim miejscu, z imponującą liczbą 16 pokazów, uplasował się film Jerzego Czachowskiego, ,,Pogrzebanie”. Pozostałe krótkometrażowe filmy rzadziej trafiały na międzynarodowe festiwale. ,,Leben” Anny Płonki oglądać można było 8 razy, m.in. na festiwalach w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Słowacji. Tyle samo projekcji miały ,,Saudade” Wojciecha Pokorskiego – docenione przez widzów w Ameryce i Korei – oraz ,,Mandala” Michała Janika, która swoją mroczną atmosferą wzbudzała niepokój na festiwalach w Norwegii i we Włoszech.
Styczeń przyniósł ze sobą pierwsze sukcesy polskich produkcji na zagranicznej scenie festiwalowej. ,,Moje Żyjątko” Andrzeja Danisa w pierwszych dniach miesiąca zdobyło nagrodę Najlepszego Filmu Krótkometrażowego na festiwalu filmowym w Urugwaju. W drugiej połowie stycznia nadszedł natomiast czas filmu ,,Leben” – w Berlinie udało mu się dotrzeć do półfinału konkursu w kategorii Best Medium-Length Movie.
Nowy miesiąc, nowe osiągnięcia. W lutym ,,Na niebie i na ziemi” Yulii Yukhymets otrzymało Grand Prix na portugalskim festiwalu Cinenova. Był to także miesiąc, w którym ,,Pogrzebanie” licznie pojawiło się na wydarzeniach, a ,,Martwe małżeństwo” i ,,Jestem” Cezarego Orłowskiego powoli wkraczały na scenę.
Początek wiosny nadszedł nie tylko na kartkach kalendarza, ale także na międzynarodowych eventach, gdzie pojawiły się polskie fabuły. Marzec rozpoczął się od projekcji ,,Hiatusa” Joo Jostberensa na festiwalu w Izraelu. W tym samym czasie odbył się pokaz ,,Lamentu no.1” Jakuba Jakubika. Pierwsza połowa miesiąca przeniosła zatem widzów do bolesnych wspomnień, uczucia straty i żałoby. W drugiej części miesiąca pojawiła się natomiast produkcja Lulu Pomorovej ,,Wszystko dla mojej przyjaciółki”, a także powtarzały się fabuły z poprzednich miesięcy.
W kwietniu podróże polskich filmów krótkometrażowych na festiwalach zagranicznych sięgały Stanów Zjednoczonych i Brazylii ,,Wszystko dla mojej przyjaciółki”, ,,Mandala” Mikołaja Janika oraz ,,Saudade” Wojciecha Pokorskiego wspólnie pojawiły się na festiwalu New Directors. New Films 2024 w USA. ,,Warszawa, Holandia” w reżyserii Ming-Wei-Chianga pojawił się natomiast na festiwalu filmów krótkometrażowych CURTA CINEMA w słonecznym Rio de Janeiro.
Maj przyniósł kolejne nagrody. Film ,,Martwe małżeństwo” odebrał specjalną nagrodę od jury na węgierskim festiwalu, zachwycając publiczność subtelnością uczuć przekazywaną przez bohaterów fabuły. Sukces odniósł także projekt Jana Bujnowskiego – ,,Taniec w narożniku” został zaprezentowany na francuskim Festiwalu w Cannes i dzięki uznaniu 100-osobowego jury, zdobył nagrodę Rail D’or dla najlepszego filmu krótkometrażowego. Kunszt polskich twórców doceniono także w Turcji, gdzie film ,,Liosza” Miłosza Sawickiego otrzymał nagrodę najlepszego scenariusza.
Okres letni to czas festiwali. Nic więc dziwnego, że polskie produkcje licznie brały udział w najróżniejszych eventach. Na początku czerwca ,,Dom Lalki” Magdy Matwijow otrzymał wyróżnienie dziennikarzy akredytowanych przy festiwalu, a zaledwie kilka dni później Szymon Jarząbek, operator ,,Pogrzebania”, zdobył nagrodę Najlepszego Operatora na festiwalu filmów krótkometrażowych w Portugalii. Druga połowa miesiąca okazała się niezwykle owocna dla polskich produkcji. ,,Mandala” została uhonorowana tytułem Najlepszego Horroru na wydarzeniu w Rzymie, ,,Leben” natomiast wiodło prym jako Najlepszy Film Krótkometrażowy w Słowacji. Sukces odniosły także filmy ,,Wszystko dla mojej przyjaciółki” i ,,Na niebie i na ziemi” na festiwalu w Bratysławie. Lulu Pomorova otrzymała nagrodę Najlepszego Filmu Studenckiego, a tytuł Najlepszego Czarno-Białego Filmu wylądował w rękach Yulii Yukhymets.
Lato trwało w najlepsze, a polskie filmy krótkometrażowe nie przestawały zadziwiać na międzynarodowej scenie kina. Dzieło ,,Nagie Oko” Heleny Oborskiej zdobyło nagrodę Najlepszego Filmu Krótkometrażowego i zachwyciło uczestników albańskiego festiwalu wnikliwą analizą psychiki głównej bohaterki. Z sukcesu w tej samej kategorii mogła się także cieszyć Karolina Portaci, której film ,,Victoria” oczarował włoską publiczność na festiwalu Fernando di Leo.
Sierpień również był różnorodny pod względem polskich fabuł pojawiających się na festiwalach międzynarodowych. ,,Hercklekoty” Alana Ruczyńskiego i Elizy Godlewskiej zaprezentowano na wydarzeniu Rhode Island w Stanach Zjednoczonych. W podobnym czasie,i również w USA, ,,Radość życia” Szymona Waćkowskiego została nagrodzona II nagrodą w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na festiwalu GreenPoint. Pod koniec miesiąca Honorowe Wyróżnienie otrzymał także ,,Lament no.1” na jednym z największych polskich festiwali filmowych, czyli Etiuda&Anima.
Wrzesień i październik były okresem, w którym polskie produkcje filmowe były prezentowane na pokazach na całym świecie. ,,Martwe małżeństwo” zagościło na festiwalach w Chorwacji, Indonezji i Włoszech, natomiast ,,Taniec w narożniku” wyświetlano w Albanii i Luksemburgu. Duży sukces odniósł film ,,Dziecko” w reżyserii Zuzanny Grajcewicz – na festiwalu w Islandii wyróżniono go nagrodą za Najlepszą Rolę Pierwszoplanową. W cieplejszych rejonach Europy doceniono również twórczość Justyny Nowak – ,,Nic mnie w tobie nie przeraża” zdobył tytuł Osiągnięcia Filmowego na jednym z prestiżowych wydarzeń w Grecji.
Końcówka roku 2024 dla polskich filmów fabularnych okazała się być pozytywna. ,,Pies Pogrzebany” Kingi Pudełek otrzymał nagrodę Najlepszej Reżyserii na studenckim festiwalu Early Bird w Bułgarii. ,,Syn szczęścia” Dominika Jareckiego i Żanety Homy wzbudził gamę emocji we włoskiej widowni. Produkcja wygrała w kategorii Najlepszego Międzynarodowego Filmu oraz Najlepszych Zdjęć. Do końca grudnia polskie produkcje licznie występowały na międzynarodowych festiwalach, Prezentując kunszt polskiego kina krótkometrażowego.
Podsumowując, rok 2024 był wyjątkowy dla polskiego kina krótkometrażowego, które podbiło festiwale na całym świecie. Nasze produkcje udowodniły, że jakość, pasja i talent twórców nie znają granic, a kolejny rok z pewnością przyniesie kolejne sukcesy na międzynarodowej scenie filmowej!
Liczba nagród dla polskich filmów krótkometrażowych w roku 2024:
NA NIEBIE I NA ZIEMI, reż. Yulia Yukhyments.
Bratislava International Film Festival, Slovakia 2024 (Best Black&White Short Film)
CineNova Film Festival, Portugal 2024 (Grand Prix)
MANDALA, reż. Mikołaj Janik
Roma Short Film Festival, Italy 2024 (Best Horror Film Prize)
WSZYSTKO DLA MOJEJ PRZYJACIÓŁKI, reż. Lulu Pomorova
Bratislava International Film Festival, Slovakia 2024 (Best Student Film Award)
SYN SZCZĘŚCIA, reż. Dominik Mirecki, Żaneta Homa
Uno Sguardo Raro – Rare Disease International Film Festival, Italy 2024 (Best International Film, Best Picture)
NAGIE OKO, reż. Helena Oborska
KO:SH Film Festival, Albania 2024 (Best Short Movie)
VICTORIA, Karolina Porcari
Fernando Di Leo Short Film Festival, Italy 2024 (Best Short Movie)
KIEDY OBRÓCI SIĘ FILM, reż. Maria Ornaf
19. Toronto International Women Film Festival, Canada 2024 (Best Student Film)
MARTWE MAŁŻEŃSTWO, reż. Michał Toczek
32. Alter-Native International Short Film Festival, Romania 2024 (The Grand Prize)
34. Mediawave International Film and Music Festival, Hungary 2024 (Special Jury Prize)
DZIECKO, reż. Zuzanna Grajcewicz
The Pigeon International Film Festival, Iceland 2024 (Best Lead Acting in Shorts)
TANIEC W NAROŻNIKU, reż. Jan Bujnowski
Semaine De La Critique, France 2024 (Rail D’or Award)
LIOSZA, reż. Mikołaj Mielczarek, Miłosz Sawicki
UAFF International Disaster Film Festival, Turkey 2024 (Best ScreenPlay Award)
ZADŁUŻENI, reż. Andrzej Danis
Fest New Directors New Film Festival, Portugal 2024 (Special Mention)
RADOŚĆ ŻYCIA, reż. Szymon Waćkowski
GreenPoint Film Festival, USA 2024 (2nd Prize in The Short Feature Film Competition)
NIC MNIE W TOBIE NIE PRZERAŻA, reż. Justyna Nowak
Thess International Short Film Festival, Greece 2024 (Cinematic Achievement Award)
MOJE STARE, reż. Natasza Parzymies
Perlen Queer Film Festival Hanover, Germany 2024 (Audience Award)
PIES POGRZEBANY, reż. Kinga Pudełek
Early Bird International Student Festival, Bulgaria 2024 (Award For Directing)
*dane zgromadzone na podstawie informacji nadesłanych przez producentów, filmowców i organizatorów festiwali do redakcji Polish Shorts. Jeśli wiecie Państwo o nagrodach zagranicznych dla polskich filmów krótkometrażowych, które nie zostały uwzględnione w tym zestawieniu, prosimy o przesłanie informacji na adres redakcji: redakcja@polishshorts.pl.