DWA POLSKIE FILMY W KONKURSACH KRÓTKOMETRAŻOWYCH CANNES

Festiwal Filmowy w Cannes właśnie ogłosił zestaw filmów zakwalifikowanych do konkursowych sekcji krótkometrażowych. W programie znalazły się aż dwa polskie filmy – „Danse Macabre” Małgorzaty Rżanek oraz „Olena” Elżbiety Benkowskiej.

Sekcja Cinéfondation – jedna z dwóch konkursowych sekcji krótkometrażowych festiwalu - powstała w 1998 roku z inicjatywy Gillesa Jacoba - francuskiego krytyka, eseisty, reżysera I dyrektora od lat związanego z festiwalem w Cannes. Co roku, w programie Cinefondation można zobaczyć najciekawsze krótko i średniometrażowe filmy zrealizowane w szkołach filmowych na całym świecie. W tym roku 227 szkół zgłosiło do Cinéfondation 1550 filmów, z których do programu zakwalifikowało się 18 tytułów (14 fabuł i 4 animacje). W tym prestiżowym gronie znalazła się także animacja „Danse macabre” autorstwa absolwentki warszawskiej ASP – Małgorzaty Rżanek.

Film “Danse macabre” to adaptacja popularnego w Średniowieczu tematu tańca śmierci, opowiedziana z przymrużeniem oka. Noc gęsta jak smoła. Księżyc zerka złowieszczo. Ktoś jeszcze tej nocy zginie. Nagle rusza karuzela śmierci, której nie sposób zatrzymać. Nanizane na cienkie nici suną bezgłowe kościotrupy by już za chwilę wpaść do magazynku śmiertelnego rewolweru. Kości cierpliwie kompletuje i dekompletuje tu machina, która tasuje je tak precyzyjnie, że już za moment w stosie czaszek każda z nich nie różni się niczym od pozostałych. Pierwotnie niezwiązane ze sobą elementy okazują się być częścią idealnie zsynchronizowanego organizmu. Tytułowy taniec śmierci jest więc sprawnie działający mechanizm.

Tak o filmie mówi autorka, Małgorzata Rżanek – „Danse macabre” cechuje puryzm mający swoje podłoże w fascynacji Polską Szkołą Plakatu. Pracując nad filmem poszukiwałam lapidarnej, czystej formy, którą skontrastowałam z pełnym dystansu i poczucia humoru podejściem do tematu. W głowie miałam zasadę “niech każdy kadr będzie plakatem”. „Danse macabre” jest dyplomem Rżanek zrealizowanym pod opieką artystyczną profesora Hieronima Neumana na warszawskiej ASP. Animację „Danse macabre” za granicą reprezentuje Krakowska Fundacja Filmowa.

Drugim polskim filmem krótkometrażowym w konkursowym programie canneńskiego festiwalu jest „Olena” autorstwa Elżbiety Benkowskiej, która zaprezentowana zostanie w głównej sekcji krótkometrażowej festiwalu. Fabularna etiuda Elżbiety Benkowskiej, wyprodukowana w Gdyńskiej Szkole Filmowej, to opowieść o parze młodych Ukraińców podróżujących przez Polskę do Szwecji. Konkurencja była w tym roku wyjątkowo zacięta, bo do Cannes wpłynęło 3,500 zgłoszeń z 132 krajów. Do pokazu zakwalifikowało się 9 filmów w tym film Elżbiety Benkowskiej.

W czwartek festiwal w Cannes ogłosi składy jurorskie, które pod przewodnictwem Jane Campion ocenią wyselekcjonowane filmy.

66. edycja festiwalu odbędzie się między 15 a 26 maja.

Pełną listę filmów zakwalifikowanych do konursów można znaleźć na oficjalnej stronie festiwalu w Cannes