MARZEC NA FESTIWALACH KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Pierwsze promyki wiosennego słońca zwiastują ożywienie w świecie festiwalowym. W marcu polskie filmy krótkometrażowe będzie można zobaczyć w programach specjalnych festiwali „The Fantastic Four” w Turcji czy International Short Film Week Regensburg w Niemczech.
Festiwalowy marzec dla krótkich metraży rozpoczął konkursowy pokaz filmu „Love, love” Grzegorza Zaricznego na True/False Film Festival w USA. Dzień później wystartował festiwal Watersprite w Cambridge, gdzie pokazano filmy „Las cieni” Andrzeja Cichockiego, „Zdarzyć się mogło, zdarzyć się musiało” Katarzyny Warzechy oraz „Bóg zapłać” Jakuba Radeja. Dwie pierwsze fabuły z Anglii wróciły z nagrodą. Natomiast jeszcze w lutym rozpoczął się festiwal „The Fantastic Four” w Turcji, podczas którego w programie przygotowanym przez Krakowską Fundację Filmową można było zobaczyć aż dwanaście filmów krótkometrażowych o tematyce fantastycznej. Więcej o wydarzeniu można przeczytać na naszej stronie.
W pierwszej połowie miesiąca widzowie w USA będą mogli zobaczyć „Las cieni” na festiwalu Pasadena, natomiast w Portugalii na festiwalu filmów animowanych Monstra obejrzą „Do serca twego” Ewy Borysewicz, „Seks dla opornych” Izabeli Plucińskiej, „under_construction” Marcina Wojciechowskiego oraz „Lato 2014” Wojciecha Sobczyka. 9 marca rozpocznie się natomiast duży przegląd polskich filmów krótkometrażowych podczas International Short Film Week w Regensburgu. W Niemczech będzie można zobaczyć aż 25 naszych produkcji.
Marzec rozpocznie się dobrze dla dokumentu „Miejsce” Julii Popławskiej – film zobaczymy najpierw na Dutch Mountain Film Festival w Holandii, a potem na High Mountains Film Festival na Słowacji.
„Miejsce” pojawi się także na 54. edycji festiwalu Ann Arbor w Stanach Zjednoczonych, gdzie widzowie będą mieli okazję spotkać się z silną reprezentacją polskiego filmu. W konkursie oprócz dokumentu Popławskiej znalazł się również film Pauliny Skibińskiej „Obiekt”, a także aż cztery animacje: „Sto[ne]s” Marcina Giżyckiego, „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż” Jerzego Kuci, eksperymentalny „Rezonans” Mateusza Sadowskiego oraz „Analiza wzruszeń i doświadczeń” Wojciecha Bąkowskiego. „Sto[ne]s” w tym miesiącu będzie można zobaczyć na jeszcze na Holland Animation Film Festival, gdzie pokazany zostanie także „Dokument” Marcina Podolca , „Kinki” Izumiego Yoshidy oraz „Czerń” Tomasza Popakula.
Marzec to także dobry miesiąc dla fabuły „Dawno temu na Śląsku”. Film zagości w programie Silk Road Film Festival w Irlandii, Rotary Short Film Festival Rofife w Turcji, Transilvania Shorts oraz na festiwalu Bunter Hund w Niemczech. Na tym ostatnim w konkursie walczyć będzie także dokument Vity Marii Drygas „Nóż w wozie”.
Pięć polskich shortów będzie można zobaczyć w Hiszpanii na festiwalu filmów animowanych i krótkometrażowych Mecal Pro, będą to: „Druciane oprawki” Bartosza Kędzierskiego, „Nie trać głowy” Karoliny Specht, „Larp” Kordiana Kądzieli”, „Udomowienie” Sylwii Gaweł oraz „Obiekt” Pauliny Skibińskiej.
Dokument Skibińskiej pokazany zostanie także na festiwalu Regard w Kanadzie. Oprócz niego w programie znalazł się „Mleczny brat” Vahrama Mkhitaryana, „Niebieski pokój” Tomasza Siwińskiego oraz „Łaźnia” Tomasza Duckiego.
Na przełomie miesiąca polskie filmy krótkometrażowe będzie można zobaczyć w Stanach Zjednoczonych („Niewidzialne” Marty Prus na Fargo Film Festival) oraz na europejskich festiwalach: „Multifrenia” powalczy o nagrodę na Ca’ Foscari Short Film Festival we Włoszech, „Wszystko w porządku” oraz „Płoty” zmierzą się w konkursie na francuskim Aubagne IFF, a „Danse Macabre” i „Toto” pokazane zostaną na Traverse Video Festival, również we Francji. Polskie shorty zawitają także na Słowację – wyświetlony zostanie tam „Powidok” Piotra Dudaka oraz „Ameryka” Aleksandry Terpińskiej.
Sporo pokazów w tym miesiącu czeka też „Superjednostkę” Teresy Czepiec. Dokument weźmie udział m.in. w festiwalu dokumentalnym One World International Human Rights w Czechach, festiwalu Greenpoint w USA oraz Amdocs, także w USA. W tym ostatnim towarzyszyć będzie mu „Signum” Witolda Giersza.
Oblężenie polskich shortów przeżyje RecFest w Czechach. Nasi sąsiedzi będą mogli zobaczyć „Fragmenty” Agi Woszczyńskiej, „Źle nam z oczu patrzy” Arka Biedrzyckiego, „Opowieść o lesie” Katarzyny Melnyk, „Rwetes” Kuby Czekaja, „Moko” Marty Szymańskiej, „Światło w sierpniu” Mateja Bobrika oraz „But she’s nice” Tomasza Pilarskiego.
W ostatnich dniach marca rozpocznie się Independent Days Filmfest w Niemczech, gdzie w konkursie znalazł się „Kłamca” Macieja Wiktora, a także festiwal „Kino Pavasaris” w Wilnie – tam o nagrodę powalczy „Dokument” Marcina Podolca, „Seks dla opornych” Izabeli Plucińskiej oraz „Budzik” Piotra Małeckiego.
Pełna lista festiwalowych pokazów dostępna jest na naszej stronie.