POLSKIE KRÓTKIE METRAŻE NA SIERPNIOWYCH MIĘDZYNARODOWYCH FESTIWALACH

Sierpień, choć wciąż naznaczony obecnością koronawirusa, prezentuje się niezwykle optymistycznie w porównaniu do poprzednich miesięcy. Festiwale coraz chętniej decydują się na przenosiny do sieci lub pracę hybrydową, dzięki czemu polskie krókie metraże będą miały szansę na nagrody m. in. w Brazylii, Japonii, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

Największym wydarzeniem pierwszego tygodnia sierpnia jest bez wątpienia amerykański festiwal Flickers Rhode Island, w konkursie którego znalazło się pięć polskich produkcji, w tym aż cztery wyreżyserowane przez kobiety: „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej, „Pustostan” Agaty Trzebuchowskiej, „Rudy” Kariny Węgiełek oraz „Cicho sza” Katarzyny Wiśniowskiej. Piątym filmem jest „Sukienka” Tadeusza Łysiaka, która rozpoczyna swoją międzynarodową karierę. W tym samym czasie odbędą się jeszcze dwa festiwale, na których polska animacja zaznaczyła swoją obecność. Na kijowskim festiwalu filmów krótkometrażowym o nagrodę konkurować będzie „Story” Joli Bańlowskiej, z kolei na włoskim MoliseCinema Film Festival jury obejrzy „Porachunki” Zuzanny Grajcewicz.

Również we Włoszech odbędzie się festiwal La Guarimba, na którym zostaną zaprezentowane „Duszyczka” Barbary Rupik i „Story” Bańkowskiej. Tego samego dnia rozpoczną się również dwa inne festiwale: Dokufest w Kosowie (pokaz „Okien tego domku” Urszuli Domańskiej w konkursie), oraz 29. edycja festiwalu Florida Film („Duszyczka” Rupik w konkursie). Ne festiwalu w indyjskim Benguluru pokazana zostanie „Sukienka” Łysiaka, a na międzynarodowy festiwal Monterrey w Meksyku zakwalifikował się „Red Light Train” Alicji Kot.

Story” zostanie również zaprezentowane w Sarajewie, na tamtejszym festiwalu filmowym, z kolei „Portret Suzanne” Plucińskiej będzie miał szanse na nagrody na izraelskim Animix Tel Aviv Animation Festival. Po aż trzy polskie produkcje znalazły się w programach Anibar International Animation Festival w Kosowie oraz Międzynarodowego Festiwalu Animacji w Hiroszimie. Na pierwszym z nich jury oceni „Acid Rain” Tomka Popakula i „Winę” Marcjanny Urbańskiej, z kolei na drugim odbędą się pokazy „Duszyczki” Rupik i „Tanga tęsknot” Marty Szymańskiej. W programach obu tych festiwalach znalazło się również „Ovule” Natalii Durszewicz.

To właśnie film Rupik okazał się najpopularniejszym polskim tytułem sierpnia – w drugiej połowie miesiąca odbędą się jego pokazy na Sao Paolo International Short Film Festival w Brazylii, na Busan International Short Film Festival w Korei, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kijowie „Molodist” (wraz z „Takim pięknym miastem” Marty Koch), Odense International Animated Film Festival w Kopenhadze (wraz z „Sukienką” Łysiaka) oraz słowackim Festiwalu Animacji Fest Anča (wraz z „Portretem Suzanne” Plucińskiej).

Oprócz tego, w drugiej połowie sierpnia polskie krótkie metraże zawitają do Stanów Zjednoczonych („Play” Piotra Sułkowskiego w konkursie The International Vegas Cine Club), Francji („Hi, how are you” Michała Chmielewskiego w konkursie Nancy International Film Festival), Bułgarii („Piołun” Marii Ornaf w konkursie Kinomorphia International Short Film Festival), a przede wszystkim we Włoszech, gdzie na Imaginaria International Animated Film Festival o nagrody ubiegać się będą aż trzy animacje: „Takie piękne miasto” Koch, „Portret kobiecy” Natalii Durszewicz i „Akwarium” Jagody Czarnowskiej.